Thessdenthess
Σχολιάστε

#Fast_food #fast_fashion ….#fast_publicity

Κυριακή απόγευμα και ήρθε η ώρα για την κλασική ρουτίνα του εβδομαδιαίου σιδερώματος. Ευκαιρία για κάτι ελαφρύ στην τηλεόραση και χαλάρωση. Ανοίγω το Youtube και βάζω να δω Μy style rocks. Το είχα παρακολουθήσει την πρώτη σεζόν. Βλέπω μια κοπέλα με αγγελική φιγούρα, να πετσοκόβει βαθμολογικά τις συμπαίκτριές της, διότι ψωνίζουν ρούχα από γνωστά brands που δεν κάνουν “Ethical fashion”. Ενδιαφέρουσα στάση σκέφτομαι… Τελειώνει το πρώτο βίντεο και μου βγάζει προτεινόμενο το προσωπικό της κανάλι. Παρακολουθώ ένα βίντεο που εκτοξεύει δριμύ κατηγορώ κατά πάντων. Μιλά για τις γαλακτοβιομηχανίες, για την κακοποίηση των ζώων, για τη βιομηχανία μόδας και τη “fast fashion” ( γρήγορη και φτηνή μόδα, κακής ποιότητας), την παιδική εργασία, για την κατανάλωση τροφών ζωικής προέλευσης, για την υπεραλίευση και τα πλαστικά στις θάλασσες. Δεν μπορώ να πω ότι μιλάει άσχημα, δεν μπορώ να πω ότι δεν θίγει ενδιαφέροντα θέματα ή ότι – το σημαντικότερο – δεν δίνει τροφή για περαιτέρω σκέψη.

Παρακολουθώ το επόμενο βίντεό της, όπου ασκεί κριτική σε γνωστό σχεδιαστή μόδας για στη νέα του κολεξιόν. Σπεύδει στην αρχή να δηλώσει με ποια ιδιότητα τα λέει όλα αυτά. Παραθέτει λοιπόν μια σειρά επιτευγμάτων. Συμμετοχές, ομιλίες και βραβεύσεις ως “influencer”. Διόλου ευκαταφρόνητα- μακάρι να τα είχα κάνει κι εγώ!!!! Ωστόσο, το βιογραφικό δεν συμπληρωνόταν από κάποια συναφή επιστημονική εκπαίδευση και τα στοιχεία που παρέθετε δεν είχαν καμία επιστημονική τεκμηρίωση. Εκεί ξεκίνησε ο προβληματισμός μου σε σχέση με τις πληροφορίες που δεχόμαστε και που εντελώς αφιλτράριστα αφήνουμε να μας επηρεάζουν και να μας διαμορφώνουν.

Αναμφίβολα, ο καθένας μας σχηματίζει απόψεις και εικόνες, τις οποίες ελεύθερα εκφράζει, έχοντας πλέον κι ένα πολύ εύκολο βήμα για τη διάχυσή τους, που ονομάζεται social media. Και σίγουρα εκεί που ο καθένας αναρτά ό,τι ανοησία του κατέβει στο κεφάλι, δεν μπορείς να ψέξεις ένα νέο παιδί που θίγει τέτοια ζητήματα κοινωνικού ενδιαφέροντος, τα οποία όλο και κάποιον μπορεί να ξεστραβώσουν (!) Ωστόσο και παρά το ότι πιστεύω στη μεγάλη δύναμη της πρακτικής, η οποία όμως κατ’ εμέ πρέπει να συνοδεύεται κι από ένα ισχυρό θεωρητικό υπόβαθρο, τέτοιου είδους ζητήματα, για να μπορείς να πεις ότι έχουν μια αξιοπιστία οι λόγοι σου, θα πρέπει να έπονται μιας συστηματικής παρατήρησης έστω, αν όχι μίας επιστημονικής έρευνας. Σε κάθε περίπτωση θα πρέπει να αναφέρονται οι πηγές σου τουλάχιστον εφόσον κάνεις αναπαραγωγή πληροφοριών, για να μπορεί να ελεγχθεί και η εγκυρότητα αυτών.

Φτάνω στο σημείο να θέσω λοιπόν το ακόλουθο ερώτημα, επηρεασμένη από δεδομένα της σύγχρονης καθημερινότητας: ποιοι άνθρωποι αφήνουμε να μας επηρεάζουν, με τι υπόβαθρο πίσω τους ( επιστημονικό, επαγγελματικό κτλπ) και τι πρότυπα δημιουργούμε. Και φυσικά δε στοχοποιώ την παίκτρια, η οποία καλώς κάνει κι εκφράζει δημόσια όσα πιστεύει, αφού μπορεί! Δεν μπορώ όμως να μην παρατηρήσω ότι ο αντικορφομισμός έχει γίνει σύγχρονη τάση και ότι ο influencer ή ο youtuber, ο οποίος αποκτά εισοδήματα, υποστηρίζοντας μια ακόμη βιομηχανία «μόδας» ή – προκειμένου να μην υπάρξει σύγχυση – ας πούμε βιομηχανία ενός ακόμη «ρεύματος» και ο οποίος έχει τη δύναμη να διαμορφώνει κοινή γνώμη, κάθε άλλο παρά ακτιβιστής είναι! Παρ’ όλα αυτά σκεφτείτε πόσοι τέτοιοι, «επαγγελματίες» πια στο χώρο της «fast publicity» ( γρήγορη δημοσιότητα ) έχουν αναχθεί σε μικρούς ήρωες κι επηρεάζουν μάζες… Και σπουδαίοι άνθρωποι, που πραγματικά θα έπρεπε να αποτελούν πρότυπα, είτε για τα επιτεύγματα, είτε για την πνευματικότητα, είτε για τη δράση τους, μένουν στην αφάνεια. Βέβαια αυτοί οι άνθρωποι δεν αποζητούν τη δημοσιότητα, αλλά πιθανότατα και αν επιχειρούσαν να διεκδικήσουν το χώρο που τους αναλογεί στο δημόσιο » βήμα» δεν θα τον ελάμβαναν – σίγουρα όχι τόσο εύκολα…

Επειδή όμως, δεν γράφουμε έκθεση ιδεών για τη Γ Λυκείου, δεν θα πλατειάσω, αναλύοντας περαιτέρω το θέμα πρότυπα και ΜΜΕ… Θα θίξω όμως το κομμάτι της ουσιαστικής δράσης και θα κλείσω λέγοντας πως αναμφίβολα ό, τι προβάλλεται και με κάποιο «μαγικό τρόπο» ( δεν υπάρχουν μαγικοί τρόποι- Αlways money talks!!!!!!) αποκτά μεγάλη απήχηση, μπορεί να δημιουργήσει ρεύμα και να ωθήσει τη μάζα σε ενέργειες. Άρα πιθανότατα να φλερτάρει κανείς με την ιδέα του πως θα μπορούσε να αποκτήσει έναν «θρόνο» στα social, προκειμένου να έχει απήχηση η φωνή του. Αν όμως είσαι πράγματι ευαισθητοποιημένος, σκέψου καλά αν αξίζει να θυσιάσεις τα αποθέματα και την ενέργειά σου για να κοπιάρεις τέτοιου είδους συνταγές “fast publicity” και να θέσεις αυτό ως στόχο της ζωής σου, σκέψου καλά ποιους αναγάγεις σε πρότυπα και φίλτραρε καλά την αξιοπιστία όσων σε κατακλύζουν! Άλλωστε ακτιβισμός με απλά λόγια σημαίνει «νοιάζομαι και δρω»… και μάλλον όχι «πληρώνομαι για να νοιάζομαι και να δρω»…

 

«Κάνε ό,τι καλύτερο μπορείς, μέχρι να μάθεις!

Μετά, όταν μάθεις καλύτερα, καν’ το καλύτερα!»

Μ. Αγγέλου

 

 

Μαριάννα Ζάχου – Μουσικός –Δικηγόρος- wannabe ενεργός πολίτης

DSC_3569done

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.