Υγεία
Σχολιάστε

Μειώνω τον πόνο βελτιώνοντας τον ύπνο

Δεν είναι λίγες οι φορές που ακούμε από φίλους και γνωστούς οτι ταλαιπωρούνται από έντονο, οξύ και επαναλαμβανόμενο πόνο για μεγάλο χρονικό διάστημα. Τα σημεία πόνου που αναφέρονται συχνότερα είναι ο αυχένας, οι αρθρώσεις (όπως τα γόνατα ), τα άκρα, η κοιλική χώρα (όπως το στομάχι ) ή η περιοχή του κρανίου (όπως οι ημικρανίες ).

Όταν ο πόνος συνεχίζει να επιμένει περισσότερο από τρεις μήνες στο ίδιο σημείο, τότε γίνεται λόγος για χρόνιο πόνο. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Μελέτης του Πόνου (IASP) ως χρόνιος πόνος χαρακτηρίζεται «μια δυσάρεστη αισθητική και συναισθηματική εμπειρία που σχετίζεται με πραγματική ή δυνητική βλάβη ιστών ή περιγράφεται με όρους τέτοιας βλάβης και παραμένει πέρα από την αναμενόμενη περίοδο επούλωσης του».

Όποια θεραπευτική μέθοδο και φαρμακευτική αγωγή ακολουθήσει κανείς, χρειάζεται να γνωρίζει οτι ο ύπνος αποτελεί ένα φυσικό «όπλο» για την αντιμετώπιση του πόνου! Έτσι λοιπόν, ένας ξεκούραστος ύπνος, μπορεί να βοηθήσει σημαντικά στην γρηγορότερη αποκατάσταση του ατόμου που πονάει!

Πιο συγκεκριμένα η απώλεια ύπνου:

  • αυξάνει την αίσθηση του πόνου
  • δεν βοηθά στην σωστή αιμάτωση και κυκλοφορία του οργανισμού
  • μειώνει τη διάθεση και την ικανότητα συγκέντρωσης
  • εμποδίζει την παραγωγή ορμόνης που βοηθά στην αποκατάσταση των ιστών (μετά τη φυσιολογική τους φθορά) η οποία παράγεται κατά τη διάρκεια του ύπνου (Somatamedin C)

Τι μπορώ να προσέξω για να βελτιώσω τον ύπνο:

  • καθιερώνω ένα τακτικό πρόγραμμα ύπνου (πηγαίνω στο κρεβάτι π.χ. στις 12 είτε νυστάζω είτε όχι, κάθε μέρα) και αφύπνιση την ίδια ώρα κάθε μέρα, γεγονός που βοηθά στη ρύθμιση του ύπνου
  • Αποφεύγω την έντονη άσκηση 3 ώρες πριν τον ύπνο
  • Αποφεύγω την ύπαρξη έντονου φωτός τη νύχτα
  • Αποφεύγω τον καφέ, το αλκοόλ και τη νικοτίνη
  • Αποφεύγω τα «βαριά γεύματα» 3 ώρες πριν τον ύπνο
  • Αποφεύγω, αν μπορώ, τον μεσημεριανό ύπνο
  • Το μέρος στο οποίο κοιμάμαι να αερίζεται, για να ανακυκλώνεται ο αέρας (βοηθά στην καλύτερη οξυγόνωση του οργανισμού την ώρα του ύπνου)
  • Πριν πέσω για ύπνο να κάνω κάτι που με χαλαρώνει (π.χ. ένα ντουζ)
  • Χρησιμοποιώ το κρεβάτι (και όχι άλλα έπιπλα όπως καναπές) για ύπνο ή σεξουαλική δραστηριότητα καθώς αυτό ασυναίσθητα συνδέει το υπνοδωμάτιο με την ευχαρίστηση και ασυναίσθητα βοηθά στην καλύτερη εξοικείωση με τον ύπνο
  • Αποφεύγω να διαβάζω/παίζω/ασχολούμαι στο κρεβάτι πριν κοιμηθώ με το κινητό, το tablet ή το laptop

Ολυμπία Καλαμπαλίκη, ψυχολόγος MSc στην Ψυχική Υγεία

(μέλος της Ελληνικής Εταιρίας Αλγολογίας-ελληνικό τμήμα της IASP & EFIC)

 

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s