Υγεία
Comment 1

Χρόνια Αϋπνία: Ο Νυχτερινός μας «Εφιάλτης»

Τί είναι η χρόνια αϋπνία;

  • Η χρόνια αϋπνία προσβάλλει εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Σχετίζεται με μειωμένη ποιότητα ζωής, ατυχήματα, σοβαρές καταστάσεις συννοσηρότητας, αυξημένη θνησιμότητα και ουσιώδη άμεσα και έμμεσα οικονομικά κόστη.

  • Η αϋπνία είναι μία από τις πιο διαδεδομένες ψυχολογικές διαταραχές, προκαλώντας έντονη δυσφορία στους πάσχοντες καθώς και κοινωνική, διαπροσωπική και επαγγελματική έκπτωση (Harvey, 2002).

Screen Shot 2015-11-20 at 11.50.05 AM

  • Η αιτιολογία της μπορεί να είναι γνωστικής ή οργανικής φύσης και πιο συχνά δε σχετίζεται με συνοσηρή κατάσταση, γεγονός που περιπλέκει την διάγνωση, την αξιολόγηση και την αντιμετώπισή της.

  • Η βιβλιογραφία μάλιστα, αναφέρει ότι τα άτομα που υποφέρουν από αϋπνία τείνουν να είναι υπερβολικά ανήσυχα για τον ύπνο τους και για τις συνέπειες που θα έχει η έλλειψη ύπνου στις δραστηριότητες της επόμενης ημέρας (Ehlers & Clark, 1999).

Screen Shot 2015-11-20 at 11.50.53 AM

  • Ως αποτέλεσμα, το άτομο υπερεκτιμά τις συνήθεις του ύπνου και την κατάσταση του ύπνου, με συνέπεια να στρέφει όλη του την ενέργεια σε αυτές και να πυροδοτεί περαιτέρω το πρόβλημα.

Ποιά είναι η ενδεδειγμένη θεραπευτική αντιμετώπιση;

  • Σύμφωνα με τα ερευνητικά δεδομένα, θεραπεία εκλογής για την αϋπνία, αποτελεί η Γνωστική-Συμπεριφορική Θεραπεία.
  • Είναι μια βραχεία και επιστημονικά τεκμηριωμένη θεραπεία, η οποία εφαρμόζει τεχνικές, οι οποίες έχουν μετρηθεί και αξιολογηθεί από ερευνητικά πρωτόκολλα (Edinger & Means, 2005).
  • Μείζον στόχος της θεραπείας είναι η αναγνώριση δυσλειτουργικών σκέψεων και συμπεριφορών με έμφαση σε συμπεριφορικές και γνωστικές τεχνικές για την αντιμετώπιση της αϋπνίας.
  • Αποτελεί μια βραχεία θεραπεία που διαρκεί 7-20 συνεδρίες, είναι δομημένη, εστιάζει στο πρόβλημα, μαθαίνει τεχνικές και δεξιότητες στον ασθενή και δίνει ιδιαίτερη βάση στη σύναψη ισχυρής θεραπευτικής σχέσης.

Screen Shot 2015-11-20 at 11.51.36 AM

Μαίρη Νταφούλη, Ψυχολόγος Α.Π.Θ, Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεύτρια (EABCT), MSc Ιατρική του Ύπνου

Member of:

European Association for Behavioural and Cognitive Therapies (EABCT),

Greek Association for Cognitive and Behavioural Psychotherapies (GACBP),

European Sleep Research Society (ESRS).

1 σχόλιο

  1. Athanasia Poulikakou says

    πολυ καλο .Συμφωνω με τις τεχνικες που πρεπει να ακολουθει ενα ατομο με το συγκεκριμενο προβλημα και οχι με φαρμακα ιδιως οταν ειναι νεο σε ηλικια. Εγω την εν μερει αυπνια μου μετα απο κοπωση ,αγχος η υπερενταση την καταπολεμω διαβαζοντας ενα βιβλιο .Ευτυχως δεν ειναι καθημερινο παρουσιαζεται για ενα διαστημα οπου βρισκομαι σε κατασταση εντονου στρες.Τα χρονια που διανυουμε ειναι δυσκολα και λολ και περισσοτερα ατομα νεα κυριως θα παρουσιαζουν τετοιου ειδους ψυχικες διαταραχες.

    Μου αρέσει!

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s